Sukhothai - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Helma/Floor Marijke/Will - WaarBenJij.nu Sukhothai - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Helma/Floor Marijke/Will - WaarBenJij.nu

Sukhothai

Blijf op de hoogte en volg Helma/Floor Marijke/Will

27 Oktober 2012 | Nederland, Haarlem

25.10 .
Via Sukhothai naar Chang Mae. Zes uur op half acht in de bus. Het is een straf tempo. Het eerste uur krijgen wij geschiedenis les van Tita Tovenaar. Soms vallen onze ogen dicht maar dan worden wij wakker geschrikt door haar kraaienstem. Ondanks dat,steken we heel wat van haar op. Ze vertelde een prachtig verhaal over het leven van de Boeddha.
Na een uurtje rijden kwamen wij aan in Sukhothai waar we op rose fietsjes sprongen, Thaise maat, klein... Door het Historisch Park "Muang Kao" wat gerestaureerd is door Unesco. De ruine van Wat Mahathat telt ca. 200 Kmer Ceylonese baksteden Chedis. Rama de sterke, Koning van Sukthothai was de belangrijkste koning van de stad. Hij introduceerde een voorlopen van het moderne Thaise schrift, 44 letters 32 klinkers en 5 verschillende klanken. Daarom is het soms gevaarlijk om iets in het Thais te zeggen, het kan heel iets anders betekenen.
Nita vertelde ons over de lopende Boeddha. Hij ging van het Nirwada (hemel) naar de aarde en zag wat een rommel het was, ging naar de hel en wat vreselijk was en wist dat het Nirwada het mooist was.
Als extra zijn we naar "Wat Sri Cham" een reusachtige Boedha uit de 14 eeuw gegaan. Hij staat tussen de Mandop van 3meter dik en 15 meter hoog.Nita vertelde dat de Rama de sterke via een geheime gang liep naar boven naar de Boeddha. Door een kleine opening zag hij de mens die tot Boeddha bad.Zo kon hij alles horen wat de mensen aan Boeddha vertelde. Doordat het beeld zo hoog is klonk het hol als hij via Boeddha tot hen sprak. De mensen geloofde dat Boeddha antwoorden.
Aan de rivier weer lekker gegeten. De mannen zijn uitgeteld en doen een dutje in de bus.
Via de bergen naar Lamphung en door naar Chang Mae.
Onderweg nog even gestopt bij een lokale markt. Daar konden wij sprinkhanen en gebakken maden eten. Alleen Will was dapper om het te proberen, is er niet ziek van geworden.
S'avonds met een klein rood stadsbusje naar de nacht markt gereden en nog even een hapje gegeten in een van de vele kleine eettentjes.

26.10
Weer vroeg op en opweg naar een olifanten resort in het Nat.park.
Het is opgezet door een Thaise vrouw om een betere wereld voor de Aziatische olifanten te maken. Uit vele landen komen jonge mensen om als vrijwilliger te helpen. Niet alle olifanten worden opgevangen ook andere dieren zoals honden,katten of apen. Wij mochten als eerste de olifanten eten geven hele kammen bananen en halve meloenen werden naar binnen geschrokt. Een hele ervaring om bananen tussen de slurf te stoppen. Na de vegetarische lunch mochten we de olifanten in bad doen
(rivier) met emmers werden ze nat gegooid. Ook Floor heeft een bad gekregen niet van een olifant maar van Marijke. Daarna verwenden de olifanten zichzelf door modder over zich heen te gooien met hun slurf.
Echt te gek om olifanten van zo dichtbij mee te maken, groot en lief.
Veel bewondering voor zo'n organisatie zij doen veel goeds.
Onze chaffeur heeft ons opgehaald en ons naar de Wat Phra Doi Suthep gereden. Hij staat op een helling van 1650 meter hoog . Door een twee koppige Naga (slang) omlijste trap gingen wij omhoog naar de tempel.
Puf puf 300 treden. Onze sportdag hebben wel achter de rug vandaag. De legende over de tempel gaat over een witte olifant die deze lokatie heeft uitgekozen door te trompetteren en 3 cirkels liep voordat hij stierf.
Op deze plek is de tempel gebouwd. Hij is de belangrijkste tempel van het noorden. Hierna werden we naar een Jade fabriekje gebracht waar wij uitleg kregen over de vele kleuren die Jade kan hebben. Natuurlijk was er ook een winkel bij waar je sieraden en beeldjes kon kopen. Helma heeft van Floor een zilver ringetje met een Jade steentje erin kregen.
Na een snelle douche hebben wij een heerlijk Thaise masage gekregen.
We werden in een soort pyama gehezen dikke lol natuurlijk maar de massage was erg lekker.
27.10
We mochten uitslapen tot half 8 vandaag hippie. Langs de hoogste berg gereden de "Doy Inthanon 2665 meter hoog. De berg heeft het langste grotte-stelsel van het land. Bij Chong Thong gestopt voor een tradiotionele Thaise tempel de "Wat That Si Chom Thong Wora Wiham" kleinere naam was er niet. Er werd een ceremonie gehouden in het Pali
taal ( bij ons als latijns) de originele taal van het Boeddhisme.
Opweg naar Mae Sariang rijden wij door het Nat. park een zeldzaam bebost gebied. De Karen (bergbewoners) vestigde meer dan 200 jaar geleden in de onherbergzaamgebied. Ze trokken naar hogere streken om opium te verbouwen. In de jaren '70 mocht er geen opium meer verbouwd worden. De boeren hadden nu geen inkomsten meer. De Koning starte een project om de beschermde dorpsbewoners andere bronnen van inkomsten te bieden. Waar bij nu de boeren bloemen,fruit en groenten telen.
Eindelijk vroeg thuis in een leuk resort midden in de natuur.
Wij gaan van onze rust nu even genieten.

• 27 Oktober 2012 - 15:54

Natasja En Sander:

Het klinkt heel mooi , maar ook zeker vermoeiend. Zo vroeg op staan ? Hoezo vakantie.... Op het eind nog wat rustdagen of zit dat er niet in? Hier de tempratuur behoorlijk gedaald. gisterenavond 2,5 graden bove 0. Zo extreem anders weer. Maar wel droog en de zon schijnt. Mis jullie nu we hoor.
    Dikke knuf van ons 4tjes.

• 27 Oktober 2012 - 15:54

Natasja En Sander:

Dikke knuf van ons 4tjes.

• 28 Oktober 2012 - 11:13

Tom En Mar:

wat een prachtige verhalen, indrukwekkend allemaal en wat een mooi land.
    het klinkt inderdaad als een behoorlijk tempo wat jullie er in hebben. of valt het wel mee?
    hoe zijn de avonden? is het vroeg donker?

hier in Nederland is de wintertijd ingegaan WINTER..... WINTER......WINTER......wel lekker een uurtje langer geslapen. Heerlijk.

geniet lekker en een dikke knuffel uit het pad.

• 28 Oktober 2012 - 11:47

Gieny, Bert Ellen:

Hallo Helma en Floor,
    Hier een berichtje uit het koude Nederland. leuk jullie verhalen te lezen. We zitten nu bij Gieny die morgen een paar dagen naar Zuidlaren (berend botje) gaat. Zij heeft er veel zin in.
    We gaan nu naar huis en lezen jullie vandaar verder.
    Heel veel plezier nog. Geniet van jullie trip.

Groetjes,

Ellen Bert en Gieny

• 28 Oktober 2012 - 12:55

Rikus En Ellen :

Wat een leuke en gevarieerde reis hebben jullie. Daar wil je natuurlijk graag vroeg voor opstaan, uitrusten kun je thuis wel;)

Nog veel plezier,

Groetjes,
    Rikus en Ellen

• 28 Oktober 2012 - 19:58

Gerry En Gerard:

Leuk om jullie verhalen te lezen het gaat in een rap tempo, ik denk dat jullie naderhand nog eens gaan denken van o ja dat hebben we ook nog gedaan,maar het is tot nu toe genieten of niet.
    We wensen jullie nog veel plezier,en morgen 29-10-2012 Floor een fijne verjaardag ,we nemen thuis wel een borrel.
    Floor van harte gefeliciteerd en Helma natuurlijk ook.
    Groetjes Gerry en Gerard

• 28 Oktober 2012 - 20:12

Ellen:

Hoi Helma en Floor en vrienden,

leuk jullie verslagen te lezen. Wat doen jullie een indrukken op. Schitterend wat jullie allemaal zien en beleven. En gelukkig mogen jullie nog even genieten van al dit moois. Nou het is jullie gegund deze welverdiende trip.
    Groetjes aan jullie 4 tjes.
    Liefs Bert & Ellen

• 29 Oktober 2012 - 15:39

Poli KNO:

Hallo allemaal, fijn jullie avonturen te lezen, we kijken regelmatig en genieten met jullie mee! Veel groeten, Michèle
    Leuk om te lezen dat jullie het zo fantastisch hebben. Nog heel veel plezier.
    Trudy
    Floor namens alle meiden van de KNO van Harte Gefeliciteerd, fijne dag.Helma ook jij gefeliciteerd en nog
    een fijne tijd daar.
    groetjes Karin